Vil du være en ørn eller en struts?

Det er få bransjer som ikke merker smertelig at verden er i omstilling i en digitalisert tidsalder. Digitalalderen kommer kanskje til å bli omtalt som en verdensvid revolusjon som brakte store mastodonter til fall.

Vi snakker ikke om modernisering, restrukturering, overgang til åpent landskap og digitale erstatning for analoge prosesser. Den epoken har vi allerede passert. Vi står midt i et paradigmeskifte innen kommunikasjon, handel, butikk og samhandling.

Det koster ingenting å bestille varer fra den andre siden av kloden. Bring-bilen er blitt et like vanlig syn som isbilen. Kundene våre er mennesker som er bevisst på at de er borgere av den globale landsbyen. Det er mennesker som ikke har brukt armbåndsur, sjekkhefter, cd-spillere. Knapt hørt ordet dvd. De handler troløst klær, hvitevarer, elektronikk, leasingbil og til og med ny bolig på nettet. De sjekker alltid andre butikkers priser før de kjøper noe. De reiser ofte, så godt som alltid uten reisebyrå. De bor alternativt, trenger ikke et kontor, skaper arbeidsplasser uten tradisjonelle hierarkier, inngår gjerne samarbeid med konkurrenter. Uten frykt.

Over natten kan vi ha blitt utrydningstruede arter, vi som har vært i gamet en stund og tror vi vet noe om hva butikk handler om. Vi trenger en glideflukt over det nye landskapet, med klarsyn som en ørn for å få øye på de nye mønstrene. Blir du stående fast i dogmer som «slik har vi alltid gjort det hos oss», kan du bli vanskelig å flytte på. Til slutt er du overflødig. Utstillingsvinduet er bedrifter som Über, som ikke eier en eneste bil. Eller Airbnb, som ikke eier et eneste hotellrom. Og en annen ting: Når var du sist i en fysisk musikkforretning og kjøpte et album?

Det kan koste dyrt å stikke hodet i sanden. Vil du være ørn eller en struts? Digitaliseringen av selve handelen er en nødvendighet. Den er i ferd med å bli usynlig, intuitiv, innvevd i mobilen sammen med vår identitet. Vi kommer til å fortsette å handle med hverandre, men i dag og for all overskuelig fremtid vil det skje på nye måter, gjennom nye strukturer. Det er kanskje ikke en facelift firmaet ditt trenger, men en mindlift.

Snakk med oss.
Midtown kan hjelpe deg med å ta neste steg.